Anmeldelser og omtaler

Anmeldelser og omtaler

Anmeldelser

"... anslaget er dybt originalt, og sproget flyder betagende let og ubesværet (...) Lone B. Skovgaard går ikke bare traditionen i bedene, hun stikker sin helt egen kurs ud (...) Dette kvindeportræt, disse armstumper og denne hemmelighed er omdrejningspunktet i Lone B. Skovgaards roman. Det lyder raffineret, langt fra mainstream og usikker førstehånd. Og er det også." Weekendavisen

"Venuzias personlige historie spiller sammen med de begivenheder, der finder sted igennem det 20. århundrede. Den begynder med de nyopfundne røngtenstråler og ender med rydningen af Ungdomshuset. Historien fører os fra Rom til Schweiz og Danmark og er skrevet så sansemættet og sprogligt præcist, at billederne står knivskarpt på nethinden, mens man læser (...) Den sælsomme stemning, der præger romanen, leder i visse tilfælde også tankerne hen på Isabel Allendes og Gabriel Garcia Marques forfatterskaber." BogMagasinet

"Tiden hænger på træerne" er Venusias erindring om et liv, fortalt af hende selv som gammel dame. Det er en stor, vild og i ordets egentlige forstand fabelagtig roman om identitetens omtumlede vilkår i et vanvittigt århundrede. Bogen portrætterer det 20. århundrede som industrialismens vugge og grav. Herfra knytter Skovgaard an til kernefamiliens opløsning, katolicismen og kristendommen, Italien som civilisationens vugge, sanselighedens forandrede vilkår og menneskets bevægelse væk fra kroppen og ind i internettet, rusmidler, spiseforstyrrelser, tvangshandlinger med mere. Slægtsromanen bliver bredt ud til en fortælling om en nation og den vestlige verdens udvikling og ligger fint i tråd med den magiske realisme, der præger bl.a. Günther Grass' bog "Bliktrommen" og Guillermo del Toros film "Pans Labyrint"". Femina

Tiden hænger på træerne" er en flot debutroman fuld af billeder og stemninger fra et turbulent århundrede. Det er en roman om tid, om fortielser og om de kendte og ukendte kræfter, som former vores identitet og styrer vores liv på både godt og ondt. Sentura

Ikke hverdagskost på det danske bogmarked. Flensborg Avis

Indstillet til debutantprisen. Politiken

Aviser og blade